Sista rotationen innan jul

Näst sista kvällen innan jag far hem för en lång och skön julledighet. Min rotation faller sig så väl att jag får 5 veckors ledighet. Ska bli skönt att få bara vara och njuta av ledighet.
Denna rundan har gått sanslöst fort. Nu har man blivit varm i kläderna och man har fått fart på upplägget. Men ändå fortfarande ingen stress. Jag har äntligen fått lite kläm på hur det norska regelverket ser ut och fungerar. Det verkar som om det finns en inbyggd, eller medfödd, talang till beslutsångest här i Norge. Ett paradis för en byråkrat.

När jag kom upp två veckor sedan var vintern redan etablerad och det har konstant varit en kall period. Som mest -20 grader. Vinterlandskapet är vackert och på marken ligger ca 3 dm snö som lyser upp tillvaron för oss sörlänningar.
Mörkret är kompakt och det är bara under några få minuter mitt på dagen man ser en tillstymmelse till ljus i horisonten. Trodde att jag skulle bli negativt påverkad av mörkret, men har faktiskt inte känt av några deprimerande känslor alls.
Detta kan ju bero på sällskapet jag har runt mig. Bara fullr med positiva och lättsamma människor, såväl norrmän som svenskar. Här uppe i Kirkenes finns en helt otrolig framtidstro som smittar av sig på alla och allt.
Som grädde på moset, har jag gjort oerhörda framsteg i vår återkommande bowlingturnering, där personbästa nu kan skrivas till 156 poäng på en serie.

Som ett bra avslut på denna rotationen är vi bjudna på 50 års fest hos en av mina norska medarbetare. Vi samlade in till en gåva från oss som är här och det blev så pass att vi kunde köpa en skooterhjälm. Vågar inte tänka på hemresan, det fins en viss risk att jag kan ha lite besvärliga åkommor efter detta kalas.

Nu håller jag paus här på bloggen och önskar er som orkade titta in en riktig God Jul och ett Gott Nytt År. Vi ses 2009 med nya betraktelser.

Avslutar med lite bilder på bildsidan

Måste bara presentera min tjänstebil. En pärla men underbart låg markfrigång


Tjänstebilen min. En pärla med väldig låg markfrigång och 0-100 på mindre
än en vecka.




Här är ljuset/mörkret kl 12.00 den 7 december.




På väg upp till 90 m höjd för att kolla in oljeriggen som kom in i fjorden och
la till vid kajen.





Oljeriggen från Stohkman fältet ute i Barents hav. Ser bara toppen där vi står
på ca 90 m höjd.




Det lilla ljus som vi njuter av i fulla drag för att kompensera vissa depressioner.





En vinterbild över fjorden.





Separationsverket i alla sin skönhet med Kirkenes i bakgrunden.





Inte direkt Chelsea station, men dock infarten till tågstationen i Björnevatn
långt inne i berget.




Tom, vår inköpares 50-årsdag. Bjuder på en Waleskake i vårt fikarum.

Kommentarer
Postat av: Erik

20 minusgrader är väll ingeting? En annan jobbar ju i 26 minusgrader varje dag =).

2008-12-10 @ 10:58:53
Postat av: Linnéa

Härligt att du kommer hem nu i några veckor! :)

2008-12-11 @ 17:10:16
URL: http://linneeaj.blogg.se/
Postat av: Sara.

hoppas du får en bra kväll:)

2008-12-11 @ 17:21:45
URL: http://gaddii.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0